Digitale Belastingdienst – afscheid van de blauwe envelop

vrijdag, 16 oktober, 2015

Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën heeft deze week het startsein gegeven voor de Belastingdienstcampagne ‘Vaarwel blauwe envelop’. De Belastingdienst gaat steeds meer post digitaal versturen. De blauwe envelop, die dit jaar zijn 100e verjaardag viert, gaat daarmee verdwijnen. 

De Eerste Kamer stemde op 13 oktober in met het wetsvoorstel Elektronisch Berichtenverkeer. Deze wet stelt de Belastingdienst in staat de interactie met burgers en bedrijven volledig te digitaliseren. Het afscheid van de envelop gebeurt geleidelijk. De eerste berichtenstroom die volledig digitaal gaat is de voorschotbeschikkingen van Toeslagen in november en december 2015. De berichtenstromen rondom de aangifte in 2016 gaan komend jaar nog op papier en digitaal. De digitale post wordt verstuurd naar de persoonlijke Berichtenbox op MijnOverheid. Meer informatie hierover staat op belastingdienst.nl/digitalepost.  
Voor iedere stroom die overgaat naar volledig digitaal hanteert de Belastingdienst een gewenningsperiode van twee jaar. In deze periode worden berichten zowel op papier als digitaal in de Berichtenbox op MijnOverheid bezorgd. 
Mensen die niet vertrouwd zijn met digitale communicatie worden geholpen. Dat doet de Belastingdienst zelf of met inzet van andere partijen zoals maatschappelijk dienstverleners.
De digitalisering van het berichtenverkeer is onderdeel van de modernisering van de Belastingdienst. 

Krijgt u een toeslag zoals huurtoeslag of zorgtoeslag? Dan krijgt u  de Voorschotbeschikking voortaan alleen digitaal. U ontvangt uw beschikking in Mijn toeslagen op www.toeslagen.nl en in uw Berichtenbox. In februari 2016 ontvangt u de brief waarin u wordt gevraagd om aangifte te doen nog voor de laatste keer op papier. Maar deze zit dan ook digitaal in uw Berichtenbox. Het jaar daarop, in 2017, wordt die brief alleen nog digitaal verstuurd. Zo gaat de Belastingdienst steeds minder blauwe enveloppen versturen. Activeer daarom nu uw Berichtenbox. Dan hoeft u geen bericht te missen.

Hulp nodig?
Hebt u hulp nodig om uw Berichtenbox te activeren? Ga naar www.belastingdienst.nl/digitalepost voor meer informatie. Daar vindt u onder het kopje ‘ik help iemand met MijnOverheid.nl’ alles over het aanvragen van DigiD, het activeren van uw account op www.mijn.overheid.nl en ontvangen van digitale post in uw Berichtenbox. Met vragen over MijnOverheid, DigiD en de Berichtenbox kunt u een speciaal telefoonnummer bellen: 0800 - 235 83 52.

SOFIAD heeft geen Digi-D gegevens van haar klanten in bewaring. Wij werken met een apart digitaal certificaat voor intermediairs waarmee wij aangiftes indienen en toeslagen aanvragen.